Przenośniki rolkowe

Przenośniki tego typu znajdują zastosowanie przy transporcie ładunków o płaskiej powierzchni styku z rolkami (elementem transportowym) np. kartonów, palet itp. Masa transportowanych ładunków może mieścić się w zakresie od dziesiątych części kilograma do kilku tysięcy kilogramów.

Pod względem sposobu wprawiania ładunku w ruch przenośniki dzielimy na:

  • ręczne,
  • grawitacyjne,
  • napędzane.

W przenośnikach ręcznych ładunek jest wprawiany w ruch za pomocą siły mięśni ludzkich i trwa tak długo jak jest ona przykładana do niego. W przenośnikach grawitacyjnych, jak sama nazwa na to wskazuje, ładunek porusza się pod wpływem działania siły grawitacji.

W przenośnikach napędzanych ładunek wprawiany jest w ruch za pomocą motoreduktora lub elektrorolki. Napęd na wszystkie rolki może być przekazywany za pomocą:

  • łańcucha,
  • polikordu,
  • pasa płaskiego,
  • paska poly v.

W zależności od przeznaczenia przenośnika jego rolki mogą być wykonane z:

  • tworzywa sztucznego,
  • stali ocynkowanej,
  • stali nierdzewnej,
  • stali ocynkowanej okrytej otuliną gumową.

Przenośniki rolkowe posiadają prostą konstrukcję nośną ustawioną standardowo na podporach umożliwiających regulację wysokości przenośnika w zakresie +/- 60mm. Konstrukcja może być wykonana z aluminium, stali malowanej proszkowo (dowolny kolor RAL) lub stali kwasoodpornej.